Irkoetsk 1 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van TaafenPjer - WaarBenJij.nu Irkoetsk 1 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van TaafenPjer - WaarBenJij.nu

Irkoetsk 1

Door: Taaf en Pjer

Blijf op de hoogte en volg TaafenPjer

08 Maart 2013 | Rusland, Irkoetsk

Natuurlijk stond er weer iemand klaar op het station van Irkoetsk om ons op haar/zijn hoede te nemen. Natachja en Nicolaï, wat een beulen! Kregen eigenlijk 1,5 uur om spullen uit te pakken, douchen en ontbijt. Waarna stadsrondrit zou volgen. Toen ze in onze ogen keek kreeg ze meelij... 2,5 uur. Dank, dank, of eigenlijk spaciba!
Tjeempie, lekkerste douche ooit! Echt heerlijk na 6 dagen, begon af en toe te kriebelen op mijn hoofd en als ik daar dan ging krabbelen viel er wat uit mijn haar...
Heel Irkoetsk doorgetuft, niet zo'n grote stad, 600.000 inwoners. Is ook allemaal veel rommeliger dan Moskou. Ook nog veel oude houten huisjes die afgebladderd, scheef en verzakt troosteloos huis staan te wezen. Langs allerlei kloosters, kerken, standbeelden gebracht. Allemaal even mooi om te zien maar het interessants zijn de verhalen die er bij horen, vol vuur en emotie gebracht door Natachja. Qua schoonheid zal ze weinig potten breken maar laat ons het echte Irkoetsk daadwerkelijk beleven. Blijft de hele dag kletsen, wat ik het 1e half uurtje vermoeiend vond. Heel snel krijg je in de gaten dat je juist daardoor de dingen ziet en begrijpt die anders straal langs je heen waren gegaan. Het respect voor de doden en vooral voor de gevallenen in de diverse oorlogen is indrukwekkend.
Wat bij ons de meeste indruk maakte was de wisseling van de wacht bij de eeuwig brandende vlam. Groot monument voor gevallenen in de 2e Wereldoorlog (toen zijn bijna alle mannen uit Irkoetsk naar het front gestuurd, de helft kwam terug...). Een groepje van 6 middelbare scholieren, in uniform, houden daar de wacht, stokstijf. Is voor 10 min, in de zomer 15, kan hier -45 worden, en als er dan nog een beetje wind staat! Na die 10 min komt er van afstandje een nieuw groepje van 6 aangemarcheerd, gaat geen stap verkeerd hoor, en marcheren na de wacht officieel is overgedragen weer weg. Dit gaat de hele dag door, 7 dagen in de week. Het is 60 jaar geleden!!! En ze doen het nog... Dat is pas respect! 
''s Middags in een bar een biertje en what's appen, sms word hier wel verstuurd maar verdwijnt in de de wolken... We zitten nog al een eindje weg hier, blijft Siberië...
Later een knap restaurant opgezocht en lekker vlees met goede wijn besteld. Na 4 dagen treinen zijn er wel grenzen.....

  • 08 Maart 2013 - 12:52

    Ararad:

    Mooie verhalen, Leuke foto' s ... Welkome brake voor de dag...
    Reikhalzend wachten op het volgende bericht!!

  • 11 Maart 2013 - 16:51

    Nikki:

    dat van dat douche snap ik toen ik het las greeg ik zelf helemaal jeuk op mijn hoofd !!
    ik vind het echt leuk om te horen dat het daar leuk is maak er nog een leuke tiijd van xx nikki

  • 11 Maart 2013 - 22:45

    Jolanda & Gijs:

    Leuke,mooie en hylarische verhalen ik lig af en toe in een deuk vooral de treinverhalen en de bijbehorende foto's zijn leuk dan heb je een beetje de indruk hoe het er uit ziet.
    Als het ik het zo lees genieten jullie volop maar vooral van die douchebeurt na 6 DAGEN!! Zoals Nikki schreef kreeg ik toen ik het las ook jeuk op mijn hoofd brr
    veel plezier nog mannen.... groetjes van ons uit een sneeuwvrij Schagen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

TaafenPjer

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 714
Totaal aantal bezoekers 157431

Voorgaande reizen:

24 Maart 2017 - 09 April 2017

Japan

16 Maart 2016 - 28 Maart 2016

Cuba

12 Maart 2015 - 23 Februari 2015

Armenië

02 Februari 2014 - 23 Februari 2014

Thailand, Laos, Cambodja, Viëtnam

01 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Trans Mongolië Express

Landen bezocht: