Trein Ulaan Bataar - Beijing - Reisverslag uit Peking, China van TaafenPjer - WaarBenJij.nu Trein Ulaan Bataar - Beijing - Reisverslag uit Peking, China van TaafenPjer - WaarBenJij.nu

Trein Ulaan Bataar - Beijing

Door: Taaf en Pjer

Blijf op de hoogte en volg TaafenPjer

15 Maart 2013 | China, Peking

3 dagen Mongolië heeft ons € 120,- gekost, maaltijden waren bij de excursie inbegrepen. Vanmorgen stond om 06.00 iemand voor onze hotelkamer met 2 ontbijtpakketjes voor in de trein, welke om 07.15 vertrekt om weer 1600 km verder in Beijing aan te komen.
Onze trein is veels te modern vinden wij, delen bijvoorbeeld wc nu met de buren ipv de hele coupé. Ok, ok.. Siberië ligt ver achter ons, is nu ineens ook +14. Maf, je vertrekt met temperatuur vet onder 0.. en 5 uur treinen verder..
Langzaam zien wij het landschap veranderen, het word vlakker en dor. Net de 1e kamelen gezien, dat moment hebben wij meteen maar betiteld als entree van de Gobi woestijn. Weids landschap, zover als het oog reikt! Geleidelijk veranderd de kleur van de grond van geel naar grijs en als de avond valt zakt de temperatuur per uur 3 gr.
Vandaag tijdens een korte stop voor het eerst in 14 dagen Nederlanders gesproken. 2x 2 jonge meiden die verschillende reisdoelen hadden en elkaar al eerder hadden ontmoet. Jullie maar 17 dagen? Ja, zondag naar huis en maandag weer werken, ongeloof... Setjes gingen 3 en 4 maanden.
19.45, staan aan de grens van China, geschiedenis herhaalt zich buiten en in onze coupé. Hadden in de restauratiewagon een paar biertjes gedronken en dachten nog even te kunnen plassen. Helaas, ook ons privé toilet was al op slot. Kregen vanochtend een thermoskan met heet water uitgereikt, was leeg, nu niet meer... Erg hé.. Strakjes maar omspoelen..
Verder dezelfde formaliteiten als eerder beschreven, maar dan wel wat sneller, eerst Mongolische autoriteiten, daarna de Chinese, die alles herhalen wat de Mongoliërs al hadden gecheckt.
Natuurlijk heeft het uiteindelijke oponthoud wel ongeveer 7 uur geduurd. Het gehele onderstel van de (lange) trein moest verwisseld worden omdat de spoorbreedte in China 8 cm smaller is.

• 15 Maart 2013 - 12:04

Mil :

Wat is het snel gegaan zeg! Heb iedere dag jullie avonturen gelezen!
    Nog een paar dagen genieten in China. Hier sneeuwt het weer en is het koud.
    Geeft ons een beetje een sibirisch gevoel.
    Vind het roze in deze trein net zo leuk als dat groene in die andere trein!
    Groetjes van ons......wereldreizigers. X

• 15 Maart 2013 - 13:33

Hans:

Hoi Pjer, die wisseling van onderstellen heeft mij altijd geïnteresseerd. Waarom hebben die Russen een afwijkende spoorbreedte van de rest van de wereld? Hoe maak je treinwagons zodanig dat je gemakkelijk en betrouwbaar kan wisselen? Immers je wilt toch niet meemaken dat op eens een onderstel onder je wagon "los" zit. Liggen er spoorreis op twee breedtes op de wisselplaatsen?

Enfin, straks kan ik jou als expert raadplegen.

Hans

• 15 Maart 2013 - 17:58

Gert:

Geniet er nog even van. Wat hebben jullie mooie dingen beleefd. Hopelijk als jullie oud en vreselijk grijs zijn komt deze reis weer op jullie netvlies. Top toch???
    Kus
    Gert