Trein Irkoetsk naar Ulaan Batoor - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van TaafenPjer - WaarBenJij.nu Trein Irkoetsk naar Ulaan Batoor - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van TaafenPjer - WaarBenJij.nu

Trein Irkoetsk naar Ulaan Batoor

Door: Taaf en Pjer

Blijf op de hoogte en volg TaafenPjer

13 Maart 2013 | Rusland, Irkoetsk

Allereerst en rectificatie van een typefoutje, Baikalmeer is geen 365 km, maar 636 km lang! Nog effe verder dan Den Helder-Parijs en diepste punt 1687 m.
Zijn weer met tranen in de ogen in de trein gestapt, waarom doet ons dit nou zoveel...? Op naar het volgende reisdoel... Ulaan Batoor dus.
Onze coupé is hetzelfde maar dan een Oosterse versie, inclusief schetige gordijntjes (die toch alleen maar in de weg hangen) en kleedjes.
Om 00.45 begint de trein aan een stuk van 2 uur langs het Baikal, ik moest wakker blijven van mijzelf, ook al is het donker. Toch zie ik wat dat mij tot tevredenheid stelt! Redelijk heldere nacht en een bevroren meer met sneeuw er op is een grote witte vlakte. Af en toe een huisje wat licht uitstraalt. Reed zelfs een mini poosje een sneeuwscooter (met zijn lichten aan) met ons mee. Vent zal wel gezopen hebben, maar bedankt vriend!
Ondertussen ook ontdekt dat de verwarming 2 standen kent, hollen of stilstaan (wij kunnen zelf de stand niet bepalen) is nu echter met volle bak aan het sprinten geraakt! Goeie dag buurvrouw Betsie! Zit hier nu in alleen in boxershort gekleed deze fase af te wachten terwijl onze provodnik's rustig in Siberië uniform voorbij wandelen.. Is ook heel vreemde gewaarwording, want als je naar buiten kijkt weet je dat het daar minstens -20 is.
Staan bij de grens van Mongolië al 4 uur stil, paspoorten zijn al 3x gecontroleerd (door de Russen) bij de 3e controle ook meegenomen... Daarna coupé controle + aansluitend een drugshond in onze coupé. Vervolgens nogmaals coupé controle waarbij wij eruit moeten en er van alles word losgeschroefd om te kijken of er niets achter verstopt zit, paspoorten wel weer terug. Na 5 uur vertrekt de trein om over de grens te tuffen, stoppen, u raad het waarschijnlijk al... Paspoort controle door de Mongolen. Echt alles hierboven beschreven gebeurt identiek nog een keer!! Jongens heb toch een beetje vertrouwen in elkaar..
Alles is ook al 6 uur op slot, ik moet pissen!! Weggegooid augurken potje uit de afvalbak maar weer opgevist, en..... Ééééhh... Dat lucht op...
Na oponthoud van ruim 9 uur weer op weg.

• 13 Maart 2013 - 11:07

Hoi mannen.
    Daar heb je weer een gezellige colum van gemaakt Pjer. Ik miste bij de foto's nog het vol gepuste augurkenpotje. Ha ha. Herkenbaar. Ik heb ook wel eens ergens opgesloten gezeten en zoo nodig moest dat ik op een was bak ben gaan zitten om daar te pi... En daarbij zoo blij dat ik geen aandrang had om te Poe.... Had ik dat anders ook nog door de afvoer moeten proppen ha ha. X mirna

• 13 Maart 2013 - 11:08

Mirna:

Gepuste. In het vorige stukje moet gepuste zijn

• 13 Maart 2013 - 11:08

Gepiste dus zucht